Diefstal in de zorg
Laatst deed zich een casus voor in een woonzorgcentrum waarbij sprake was van diefstal van sieraden uit de kamer van een van de bewoners. Tijdens het onderzoek vertelde de bewoner dat de sieraden toebehoorden aan zijn overleden echtgenote. Je kunt je voorstellen dat dit enorme (emotionele) impact heeft en een gevoel van onveiligheid veroorzaakt. Betrokkene had zich – zo blijkt uit het onderzoek –tegen de gedragsregels in, bij afwezigheid van de bewoner, toegang verschaft tot diens kamer en de sieraden weggenomen. Betrokkene vertelde dat zij vanwege financiële problemen geen andere uitweg zag dan de sieraden weg te nemen en die te koop aan te bieden teneinde een deel van de financiële problemen op te lossen.
Diefstal in de zorg is een veelvoorkomend zorgpunt. Naast diefstal komt ook fraude in de zorg voor. Het zijn beide ernstige vergrijpen en een schending van vertrouwen en ondermijning van de integriteit. Bij de verschillende vormen van fraude kan je onder meer denken aan financiële fraude vanuit de zorgverleners zoals 1) Upcoding, hierbij worden duurdere behandelingen gedeclareerd dan de verleende zorg, 2) dubbele facturering vanuit de zorgverlener bij de verzekeraar of de patiënt en 3) de zogenaamde spook patiënten waarvoor behandelingen zijn gedeclareerd die nooit hebben plaatsgevonden.
In deze blog extra aandacht voor diefstal. Diefstal bij veelal hulpbehoevende ouderen die zich veilig wanen in hun woonomgeving. Hierbij kan je denken aan het wegnemen van persoonlijke eigendommen en/of geld van bewoners, cliënten, patiënten als ook van de (zorg) medewerkers. Zowel in de zorginstellingen als de woonzorgcentra’s verblijven kwetsbare mensen die zich geen zorgen moeten maken over de veiligheid van hun persoonlijke eigendommen en/of geld, helaas laat de praktijk anders zien. Diefstal in de zorg heeft ook betrekking op het wegnemen van goederen en medicatie binnen zorginstellingen en woonzorgcentra’s. Preventieve maatregelen zoals het opstellen van een gedragscode en huisregels alleen is niet voldoende; de gedragsregels dienen te worden nageleefd. Onze ervaring leert dat niet alle zorgmedewerkers op de hoogte zijn van de gedragsregels en dan met name de regels voor het betreden van de kamers van bewoners, bij afwezigheid van de bewoner, in een woonzorgcentrum.
Zoals hierboven geduid kent diefstal in de zorg verschillende vormen en hebben sommige situaties verstrekkende (financiële, emotionele en imago) gevolgen voor zowel de bewoners, cliënten, patiënten en zorgmedewerkers als de zorginstelling of woonzorgcentra’s zelf.
Veel voorkomende diefstallen in de zorg betreffen:
- Diefstal van persoonlijke eigendommen van cliënten/ patiënten en zorgmedewerkers.
- Diefstal van medicijnen waaronder opiaten en medische hulpmiddelen en ander medisch materiaal.
- Diefstal van kantoorbenodigdheden en levensmiddelen.
Mocht u op het gebied van het voorkomen van diefstal advies nodig hebben of een onderzoek willen instellen, neem dan contact op met een van onze onderzoekers/adviseurs. Wij staan klaar om u van het beste advies te voorzien, binnen de kaders van de geldende wet- en regelgeving.